Allvarligt, vad är det för jävla fel på reklamvolymen?
Här sitter man och kollar på ett skapligt actiondrama utan att rycka till särskilt mycket, men när det blir reklam så ska man tvingas tumla runt ett varv på soffan av rädsla när det ropas ut att L´Oreal har släppt en ny ögonfransförlängarserie (eller vad fan det nu kallas?!) , och ALLT pga att decibelnivån ökar med 20 steg.
Jag vet att det inte bara är jag som störs av det här, så snälla - var på min sida.
Man ska väl för fan inte behöva höja och sänka så fort filmen bryts och återupptas?!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
du är fan inte ensam om att tycka såhär. jag hatar det!
Jag hatar det också kolossalt mycket. Anledningen till att reklamljudet upplevs som mycket högre än programljudet är att när man ljudmixar en reklamfilm lägger man allt ljud (bakgrundsljud, musik, voice over, effekter osv.) på maxgränsen, medan man när man mixar programljud låter olika ljud vara av varierad styrka för att förstärka verklighetskänslan i hur ljuden upplevs (exempelvis så ligger en viskning mycket lägre än en explosion i en film). Samma maxvärde för ljud gäller dock, vilket för tittare kan upplevas som att hela reklamljudet ligger på ”explosionsnivå” jämfört med filmen.
Det jag inte förstår är varför inte något företag satsar på att ljudmixa ihop en lugn och fin reklam som inte ger en tinnitus. Alla vi haters skulle ju genast köpa produkten vad fan det än vore!
Skicka en kommentar